تصویر روز نجوم ناسا 2 ژوئن 2023: کهکشان فرفره مسیه 101

ستاره شناس فرانسوی شارل مسیه یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در تاریخ نجوم است که سهم زیادی در کشف و مطالعه دنباله دارها، سحابی ها و غیره داشته است. اگرچه مسیه یک شکارچی مشتاق دنباله دار بود، برخی از شگفت انگیزترین اکتشافات او شامل چندین سحابی مانند سحابی سرطان، سحابی دمبل، خوشه ستاره ای Pleiades و غیره است. مسیه این اشیاء را در Catalog des Nebuleuses et des Amas d’Etoiles مطالعه و فهرست نویسی کرد و این کاتالوگ امروزه به عنوان اشیاء مسیه شناخته می شود.

تصویر روز نجوم امروز ناسا یک عکس فوری از مسیه 101 است که با نام کهکشان فرفره نیز شناخته می شود که در فاصله 25 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی شمالی دب اکبر قرار دارد. مسیه 101 یکی از آخرین اجرام فهرست‌بندی شده توسط چارلز مسیه است و یک کهکشان چرخ‌دار عظیم است که قطری در حدود 170000 سال نوری دارد. به گفته ناسا، مسیه 101 همچنین یکی از اولین سحابی های مارپیچی بود که توسط تلسکوپ بزرگ قرن نوزدهمی لرد راس، پارسونتاون لویاتان مشاهده شد.

فناوری مورد استفاده برای ثبت عکس

این عکس فوق العاده توسط تلسکوپ فضایی هابل که توسط ناسا با همکاری ESA اداره می شود گرفته شده است. هابل دارای ابزارهای نوری پیشرفته ای مانند دوربین پیشرفته برای نقشه برداری و دوربین میدان وسیع 3 است. دوربین پیشرفته نقشه برداری (ACS) در درجه اول برای بررسی مناطق وسیعی از آسمان در طول موج های مرئی و قرمز با بازده 10 برابر بازده اولیه طراحی شده است. اولین نمایش دوربین هابل

مطلب پیشنهادی:  پشت چالش قانونگذاران اتحادیه اروپا برای تسلط بر ChatGPT و هوش مصنوعی مولد

یک کهکشان مارپیچی بزرگ و زیبا، M101 یکی از آخرین نوشته های کاتالوگ معروف چارلز مسیه است، اما مطمئنا یکی از کوچکترین آنها نیست. این کهکشان با وسعت حدود 170000 سال نوری بزرگ است و تقریباً دو برابر کهکشان راه شیری ما اندازه دارد. M101 همچنین یکی از سحابی های مارپیچی اولیه بود که توسط تلسکوپ بزرگ قرن نوزدهمی لرد راس، پارسونتاون لویاتان مشاهده شد. این موزاییک که از 51 نوردهی ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل در قرن های 20 و 21، با داده های اضافی از تلسکوپ های زمینی جمع آوری شده است، در یکی از جامع ترین پرتره های کهکشان های مارپیچی در حدود 40000 سال نوری در منطقه مرکزی M101 قرار دارد. وضوح بالا که توسط هابل منتشر شده است.

تصویر واضح، ویژگی‌های خیره‌کننده قرص جلویی کهکشان از ستارگان و غبار به همراه کهکشان‌های پس‌زمینه را نشان می‌دهد، که برخی از آنها مستقیماً از طریق M101 قابل مشاهده هستند. M101 که به نام کهکشان شقایق نیز شناخته می شود، در صورت فلکی شمالی دب اکبر و در فاصله 25 میلیون سال نوری از ما قرار دارد.