تصویر روز نجوم ناسا 27 مه 2023: وقتی وویجر نپتون و تریتون را با هم می گیرد

در میان 14 قمر نپتون، تریتون به عنوان بزرگترین قمر برجسته است. چیزی که آن را واقعاً قابل توجه می کند رفتار غیر متعارف آن است – این تنها قمر در منظومه شمسی ما است که در جهت مخالف چرخش سیاره خود می چرخد. به گفته دانشمندان، اعتقاد بر این است که تریتون یک جرم آسمانی است که در ابتدا متعلق به کمربند کویپر، منطقه ای از فضا فراتر از نپتون است. ناسا می گوید این احتمال وجود دارد که میلیون ها سال پیش توسط کشش گرانشی نپتون گرفته شده باشد. جالب اینجاست که تریتون شباهت های زیادی با پلوتون دارد که برجسته ترین نماینده کمربند کویپر است.

تصویر روز نجوم ناسا امروز نپتون در فاز هلالی با قمر خود تریتون است. در سال 1989، در حالی که فضاپیمای وویجر 2 به زیبایی از منظومه شمسی عبور می کرد، نگاه خود را به سمت خورشید معطوف کرد و منظره ای جذاب را به تصویر کشید: مرحله هلال دورترین سیاره، نپتون، همراه با قمر آن تریتون.

اطلاعات بیشتر در مورد نپتون با قمرش

این تصویر شگفت‌انگیز از یک سیاره غول‌پیکر یخی و بزرگ‌ترین قمر آن، از منظری منحصربه‌فرد که در پشت آن‌ها قرار دارد، اندکی پس از نزدیک‌ترین برخورد وویجر گرفته شده است. این عکس روز ناسا نمی تواند از زمین گرفته شود زیرا دورترین سیاره وقتی از منظر خورشید نگاه می شود هرگز در فاز هلالی ظاهر نمی شود. هنگامی که فضاپیما به هلیوپوز نزدیک شد، موقعیت پرتاب آن نقطه دید جدیدی را ارائه داد که رنگ آبی معروف نپتون را از بین برد.

مطلب پیشنهادی:  تقریباً نیمی از شرکت‌ها سیاست‌هایی برای استفاده از ChatGPT دارند

تریتون – بزرگترین ماهواره نپتون

تریتون اولین بار توسط ویلیام لاسل در 10 اکتبر 1846 کشف شد، درست 17 روز پس از اینکه نپتون توسط رصدخانه ای در برلین مشاهده شد. از آن زمان، دانشمندان از تلسکوپ ها و فضاپیماهای مدرن برای کشف 14 قمر که به دور این سیاره یخی دوردست می چرخند، استفاده کردند. قطر خود تریتون حدود 1680 مایل (2700 کیلومتر) است.

جالب اینجاست که تریتون چگالی تقریباً دو برابر آب دارد. ناسا توضیح داد که این بدان معناست که چگالی آن از اکثر قمرهای دیگر در اطراف سیارات بیرونی بیشتر است. این نشان می دهد که تریتون دارای مواد سنگی بیشتری نسبت به قمرهای یخی اطراف زحل و اورانوس است.