تصویر روز نجوم ناسا 15 ژوئن 2023: خوشه کروی M15 توسط هابل تصویربرداری شده است.

طی چند ماه گذشته، تصاویری باورنکردنی از اجرام آسمانی را به عنوان بخشی از تصویر روز نجوم ناسا که روزانه با حضور عکاسان نجومی از سراسر جهان منتشر می شود، دیده ایم. برخی از آنها شامل عکس های فوری از اجرام آسمانی جذاب است که توسط چارلز مسیه ثبت شده است. اخترشناس فرانسوی این اجرام را در Catalog des Nébuleuses et des Amas d’Étoiles مطالعه و فهرست نویسی کرد و این کاتالوگ امروزه به نام اجرام مسیه معروف است که شامل 110 جرم است.

تصویر روز نجوم امروز ناسا، عکسی خیره کننده از M15، یک خوشه ستاره ای کروی است که در فاصله 33600 سال نوری از ما در صورت فلکی پگاسوس قرار دارد. به گفته ناسا، مسیه 15 یکی از متراکم‌ترین نمونه‌هایی است که تاکنون کشف شده است و ستاره‌های آبی داغ و ستارگان نارنجی سردتر به طور فزاینده‌ای به سمت هسته درخشان آن متمرکز می‌شوند. در سال 1746 توسط ستاره شناس ایتالیایی ژان دومینیک مارالدی کشف شد و در سال 1764 در فهرست چارلز مسیه گنجانده شد.

مسیه 15 شامل بیش از 100000 ستاره است و تخمین زده می شود که بیش از 12.5 میلیارد سال عمر داشته باشد که آن را به یکی از قدیمی ترین خوشه های ستاره ای کروی تبدیل می کند.

فناوری مورد استفاده برای ثبت عکس

این عکس فوق العاده توسط تلسکوپ فضایی هابل که توسط ناسا با همکاری ESA اداره می شود گرفته شده است. هابل دارای ابزارهای نوری پیشرفته ای مانند دوربین پیشرفته برای نقشه برداری و دوربین میدان وسیع 3 است. دوربین پیشرفته نقشه برداری (ACS) در درجه اول برای بررسی مناطق وسیعی از آسمان در طول موج های مرئی و قرمز با بازده 10 برابر بازده اولیه طراحی شده است. اولین نمایش دوربین هابل

مطلب پیشنهادی:  آیا می خواهید از IPL 2023 با هدست JioDive VR لذت ببرید؟ ابتدا باید این 7 نکته را بدانید

Messier 15 یک خوشه عظیم از بیش از 100000 ستاره است. این یک یادگار ۱۳ میلیارد ساله از سال های اولیه شکل گیری کهکشان ما، یکی از حدود ۱۷۰ خوشه ستاره ای کروی است که هنوز در هاله راه شیری پرسه می زنند. M15 در مرکز این تصویر هابل که به وضوح بازسازی شده است، در فاصله 35000 سال نوری از ما در صورت فلکی پگاسوس قرار دارد. وسعت آن حدود 200 سال نوری است، اما بیش از نیمی از ستارگان آن در 10 سال نوری مرکزی جمع شده اند، که آن را به یکی از متراکم ترین غلظت ستاره ها تبدیل می کند. اندازه‌گیری‌های مبتنی بر هابل از سرعت برافزایش ستارگان مرکزی M15 شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد سیاه‌چاله‌ای عظیم در مرکز این خوشه متراکم قرار دارد. M15 همچنین حاوی یک سحابی سیاره ای است. Pease 1 (با نام مستعار PN Ps 1) در این تصویر به صورت یک نقطه آبی کوچک در زیر و درست در سمت راست مرکز دیده می شود.