روز سیاره سرخ 2022: حقایق شگفت انگیز درباره مریخ

مریخ که به نام خدای جنگ رومی نامگذاری شده است، با وجود داشتن جوی نازک که عمدتاً از دی اکسید کربن تشکیل شده است، هنوز هم قرن ها پس از کشفش برای بشر جذابیت دارد.

مریخ که به دلیل رنگ خاکش به سیاره سرخ نیز معروف است، چهارمین سیاره از خورشید و همسایه زمین است که این پتانسیل را دارد که روزی میزبان بشریت باشد.

انسان‌ها مدت‌هاست که به دنبال کشف اسرار مریخ بوده‌اند و روز سیاره سرخ هر ساله برای بزرگداشت پرتاب Mariner 4، اولین فضاپیمایی که در 28 نوامبر 1964 به مریخ رسید، جشن گرفته می‌شود.

فضاپیمای مارینر 4 برای جمع‌آوری داده‌ها در طول پرواز و ارسال آن اطلاعات به زمین طراحی شده است. این فضاپیما پس از نزدیک به هشت ماه سفر در 14 ژوئیه 1965 پرواز خود را از سیاره سرخ به پایان رساند.

مریخ که به نام خدای جنگ رومی نامگذاری شده است، با وجود داشتن جو نازکی که عمدتاً از دی اکسید کربن تشکیل شده است، هنوز هم قرن ها پس از کشفش برای بشریت جذابیت دارد. بنابراین، در این روز خاص، اجازه دهید نگاهی به حقایق جالب در مورد سیاره سرخ بیندازیم.

بلندترین کوه شناخته شده در منظومه شمسی

المپوس مونس، بزرگترین آتشفشان مریخ، همچنین بلندترین کوه در منظومه شمسی است. این کوه عظیم تقریباً 16 مایل (25 کیلومتر) ارتفاع و 373 مایل (600 کیلومتر) قطر دارد. اگرچه ممکن است میلیاردها سال پیش شکل گرفته باشد، شواهدی از گدازه های آتشفشانی آن به قدری جدید است که بسیاری از دانشمندان معتقدند ممکن است هنوز فعال باشد.

مطلب پیشنهادی:  هند با سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در کارخانه های تولید تراشه از جمله گروه تاتا موافقت کرد

ممکن است در آینده یک حلقه مداری وجود داشته باشد

دانشمندان حدس می زنند که فوبوس، بزرگترین و مرموزترین قمر مریخ، در نهایت توسط نیروهای گرانشی از هم پاشیده خواهد شد. این منجر به تشکیل یک میدان زباله می شود که در نهایت در مداری پایدار مستقر می شود و حلقه ای سنگی در اطراف مریخ شبیه به زحل و اورانوس تشکیل می دهد.

خشکسالی شبیه زمین

جالب اینجاست که در حالی که قطر مریخ تقریباً نصف زمین است، سطح آن تقریباً به اندازه خشکی زمین است. همچنین، گرانش سطحی در مریخ تنها 37 درصد گرانش زمین است، به این معنی که شما می توانید نزدیک به سه برابر بالاتر از سطح مریخ بپرید.

بخش هایی از مریخ به زمین رسید

بخش‌هایی از سیارات با برخورد اجرام آسمانی مانند سیارک‌های بزرگ به مرور زمان به بیرون پرتاب می‌شوند. این ضربه ها مقدار زیادی از ذرات پرتابی را آزاد می کنند که اگر ضربه به اندازه کافی قابل توجه باشد، در واقع اشیا را به فضا پرتاب می کند. بنابراین، قطعاتی از مریخ واقعاً در گذشته بر روی زمین فرود آمده اند. این تکه‌های کوچک سنگ که «شهاب‌سنگ‌های مریخی» نامیده می‌شوند، به طور معجزه آسایی به زمین راه یافتند.

یخ منجمد روی مریخ ممکن است زمانی مایع بوده باشد

اعتقاد بر این است که یکی از پیش نیازهای اصلی زندگی وجود آب در این سیاره است. این یافته‌ها که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، اولین شواهد مستقل را با استفاده از داده‌های غیر از رادار نشان می‌دهد که آب مایع در زیر قطب جنوب مریخ وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  نوجوانانی که بیش از 3 ساعت در روز از گوشی های هوشمند استفاده می کنند بیشتر از کمردرد رنج می برند