تصویر روز نجوم ناسا 10 فوریه 2023: عالی! دنباله دار ZTF با دنباله دار ATLAS ملاقات می کند

دنباله‌دار سبز ZTF در 1 فوریه با نزدیک‌ترین فاصله از کنار زمین گذشت و هم توسط ستاره‌شناسان و هم ناظران آسمان در سراسر جهان دیده شد. دنباله دارها مورد توجه دانشمندان هستند زیرا آنها بقایای منظومه شمسی اولیه هستند و می توانند در مورد شرایط و ترکیب منظومه شمسی اولیه به ما بگویند. اگرچه دنباله‌دارها اغلب از نزدیک پرواز می‌کنند، دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) بسیار خاص است زیرا دوره‌ای در حدود 50000 سال دارد. این یعنی آخرین باری که نزدیک زمین پرواز کرد. نزدیک به 50000 سال پیش توسط نئاندرتال ها در دوران پارینه سنگی فوقانی زمین دیده شد.

تصویر نجومی روز ناسا تصویری نفس گیر از دنباله دار ZTF است که در آسمان در حال مسابقه دادن است که در حال عبور از دنباله دار دیگری به نام دنباله دار C/2022 U2 (ATLAS) در نزدیکی صورت فلکی عصر است. این عکس از رصدخانه باغی در جنگل باواریا در آلمان توسط عکاس نجومی استفان بمرل گرفته شده است.

دنباله دار ZTF چگونه کشف شد؟

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ رباتیک 48 اینچی (1.2 متری) ساموئل اوشین، دنباله دار C/2022 E3 ZTF را در 2 مارس 2022 کشف کردند. این تلسکوپ بخشی از تأسیسات گذرا Zwicky (ZTF)، واقع در کوه پالومار در جنوب کالیفرنیا است. همچنین سومین جرم آسمانی کشف شده در پنجمین ماه سال (A, B, C, D, E) سال بود. و بنابراین نام خود را Comet 2022 E3 (ZTF) گرفت.

دنباله‌دار C/2022 E3 (ZTF) در حالی که در آسمان شمالی سیاره زمین در حال حرکت است، این قاب تلسکوپی را با دنباله‌دار C/2022 U2 (ATLAS) به اشتراک می‌گذارد. در شب 6 فوریه از رصدخانه باغی در جنگل باواریا آلمان، میدان دید ستاره‌ای به صورت فلکی Auriga حدود 2.5 درجه است. این دنباله‌دارهای طولانی مدت که توسط پروژه‌های تحقیقاتی آسمان در سال 2022 (تاسیسات ترانزیت زویکی و سیستم هشدار آخرین برخورد سیارک با زمین) کشف شدند، در ماه گذشته به حضیض رسیدند.

مطلب پیشنهادی:  5 چیز در مورد هوش مصنوعی که ممکن است امروز از دست داده باشید: مهارت های هوش مصنوعی منجر به افزایش 54 درصدی حقوق می شود، مایکروسافت به دنبال متخصصان بازی های هوش مصنوعی است، بیشتر

دنباله دار بسیار کم نورتر ATLAS در 29 ژانویه با فاصله حدود 4.6 دقیقه نوری به سیاره منصفانه ما نزدیک ترین نزدیک شدن را انجام داد، در حالی که این دنباله دار ZTF در 2 فوریه تنها 2.4 دقیقه نوری بود. این دنباله دار ATLAS فاقد دم به خوبی توسعه یافته دنباله دار سابق ZTF است که با چشم غیر مسلح دیده می شود. اما هر دو دنباله دار دارای کمای سبز رنگ هستند، انتشارات از مولکول های کربن دو اتمی که در نور خورشید فلورسانس می کنند. با ادامه حرکت در آسمان سیاره زمین، دنباله دار دوچشمی خوب ZTF امروز عصر در نزدیکی سیاره درخشان مریخ ظاهر می شود.