تصویر روز نجوم ناسا 2 آوریل 2023: تلسکوپ فضایی هابل سحابی حلقه را می گیرد

ستاره‌ها باید برای سال‌های متمادی متوجه الگوی حلقه‌ای شکل غیرعادی در آسمان شده باشند و به آن سحابی می‌گویند که مجموعه‌ای از گاز و غبار در فضا است. سحابی ها اغلب زادگاه ستارگان و منظومه های سیاره ای جدید هستند، زیرا جاذبه گرانشی بین ذرات در سحابی باعث فروپاشی آنها و تشکیل مناطق متراکم تر می شود. ناسا امروز تصویری نفس گیر از سحابی حلقه معروف (M57) که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است را به اشتراک گذاشت.

ناسا در حین اشتراک‌گذاری این عکس درباره سحابی حلقه توضیح داد: «نقشه‌برداری اخیر ساختار سه بعدی سحابی در حال گسترش، تا حدی بر اساس این تصویر واضح هابل، نشان می‌دهد که این سحابی یک حلقه نسبتا متراکم و شبیه دونات است که در وسط آن پیچیده شده است. از ابر فوتبال (آمریکایی) از گاز درخشان.” پوشش گاز در تصویر نشان دهنده لایه های بیرونی بیرون زده شده از ستاره در حال مرگ است که زمانی شبیه به خورشید بود و اکنون سوزن کوچکی از نور در مرکز سحابی دیده می شود. نور فرابنفش شدید از ستاره مرکزی داغ اتم های گاز را یونیزه می کند. سحابی حلقه حدود یک سال نوری وسعت دارد و 2500 سال نوری از ما فاصله دارد.

اطلاعات بیشتر در مورد سحابی حلقه

سحابی حلقه که در صورت فلکی لیرا قرار دارد، یک سحابی سیاره‌ای است که مواد درخشان باقی‌مانده از یک ستاره خورشید مانند است. ناسا توضیح داد که بهترین زمان برای مشاهده در ماه آگوست است و قدر ظاهری آن 8.8 است که با استفاده از تلسکوپ های متوسط ​​قابل مشاهده است. M57 که توسط Antoine Darquier de Pelepois، ستاره شناس فرانسوی در سال 1779 کشف شد، به گونه ای قرار گرفته است که ستاره شناسان زمینی حلقه را رو به رو می بینند. آژانس فضایی همچنین توضیح داد که با استفاده از یک تصویر با وضوح بالا هابل، ستاره شناسان کشف کردند که شکل سحابی پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد.

مطلب پیشنهادی:  بیت کوین به زیر 20000 دلار سقوط کرد که برای بدترین هفته از زمان سقوط FTX تعیین شده است

گاز آبی در مرکز سحابی در واقع به شکل یک توپ فوتبال است که از انتها دیده می شود و مواد قرمز دونات شکل را سوراخ می کند. لبه داخلی حلقه ساختار پیچیده ای از گره های تیره و نامنظم از پره های گاز متراکم را نشان می دهد که شبیه دوچرخه است. این گره ها و دم ها هنوز توسط بادهای ستاره ای از بین نرفته اند.