تصویر روز نجوم ناسا 2 مه 2023: صخره های مریخ مسطح توسط مریخ نورد کنجکاوی ثبت شده است.

مریخ که به سیاره سرخ معروف است، دهه هاست که توجه ستاره شناسان، دانشمندان و علاقه مندان به داستان های علمی تخیلی را به خود جلب کرده است. این عمدتا به دلیل ویژگی های جغرافیایی جذاب آن مانند دهانه های مرموز، مناطق پست و هسته ای پر از فلزات گرانبها و کمیاب است. علاوه بر این، چندین ساختار شبیه به اجرام روی زمین در سیاره سرخ کشف شده است. از جمله سنگی به شکل اردک و حتی خرس معروف پدینگتون!

عکس روز نجوم ناسا امروز تصویری از تپه های صخره ای مسطح در سطح مریخ است. در مقایسه با صخره‌های شیب‌دار زمین، صخره‌های مریخ به‌طور قابل‌توجهی در سراسر آن صاف هستند. این به این دلیل است که جغرافیای مریخ توسط فرآیندهای ضربه، به ویژه فرسایش شکل گرفته است. باد مریخی که 95 درصد آن دی اکسید کربن است، مانند کاغذ سنباده عمل می کند و به سنگ ها می مالد و آنها را صاف می کند.

تصویر سطح مریخ ماه گذشته توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا گرفته شد و توسط نویل تامپسون پردازش شد. مریخ نورد کنجکاوی در یک دهه گذشته در ماموریتی برای کاوش مریخ بوده است.

مریخ‌نورد از زمان پرتابش در سال 2011، نه تنها عکس‌های خیره‌کننده‌ای از این سیاره بی‌ثمر گرفته است، بلکه نشانه‌های احتمالی وجود حیات در این سیاره را نیز کشف کرده است.

چرا این همه سنگ تخت در مریخ وجود دارد؟ برخی از نماهای دشت ها و تپه های مریخ، صخره های زیادی را نشان می دهد که در مقایسه با صخره های روی زمین به طور غیرعادی صاف هستند. یکی از دلایل این امر فرآیندی است که در مریخ و زمین مشترک است: فرسایش. باد دی اکسید کربن مریخ می تواند مانند کاغذ سنباده عمل کند که در اطراف ماسه های شنی مریخ می وزد. این ماسه می تواند فرسایش های متفاوتی ایجاد کند و برخی از سنگ ها را صاف کند و در عین حال نوک سنگ های دیگر را که مدت طولانی در معرض آن قرار گرفته اند از بین ببرد.

مطلب پیشنهادی:  کلاهبرداری های شبیه سازی صوتی با هوش مصنوعی: 2 راه برای ایمن کردن تماس ها و محافظت از مالی

تصویر نشان داده شده که چندین تپه پوشیده از صخره های مسطح را ثبت می کند، ماه گذشته توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا در مریخ گرفته شده است. این مریخ نورد روباتیک ده سال است که به دور مریخ می چرخد ​​و به افشای جزئیات بسیاری از گذشته مرطوب و بادخیز همسایه سیاره ای زمین کمک کرده است. پس از گرفتن این عکس و تصاویر دیگر، کنجکاوی با احتیاط روی صخره ها و ماسه های لغزنده حرکت کرد تا از دره مارکر بند بالا برود.