تصویر روز نجوم ناسا 22 مارس 2023: کهکشان آندرومدا، 2 برابر از کهکشان راه شیری

کهکشان آندرومدا خانه چندین اجرام جالب از جمله خوشه های کروی، سحابی های سیاره ای و ابرنواخترها است. این یکی از دورترین اجسام است که به راحتی قابل مشاهده است. این کهکشان که با نام مسیه 31 نیز شناخته می شود، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله تقریبی 2.5 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی آندرومدا قرار دارد. یکی از قابل توجه ترین ویژگی های آندرومدا، منطقه مرکزی روشن آن است که به عنوان هسته شناخته می شود، که خانه یک سیاهچاله بسیار پرجرم است. علاوه بر این، کهکشان بازوهای مارپیچی غنی از غبار و گاز نیز دارد.

تصویر روز نجوم ناسا کهکشان آندرومدا است. به گفته ناسا، کهکشان آندرومدا دو برابر کهکشان راه شیری ما است و تقریباً 260000 سال نوری وسعت دارد و بیش از 1 تریلیون ستاره دارد.

کشف کهکشان آندرومدا

از آنجایی که آندرومدا یکی از آسان‌ترین اجرام آسمانی است، مشخص نیست چه کسی آن را کشف کرده است. با این حال، اولین رصد مکتوب کهکشان آندرومدا را می‌توان در کتاب ستاره‌های ثابت منجم ایرانی عبدالرحمن صوفی یافت که به سال ۹۶۴ بازمی‌گردد.

این عکس توسط عبدالله الحربی عکاس نجومی گرفته شده است.

تا کجا می توانید ببینید؟ دورترین جسمی که به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است M31، کهکشان بزرگ آندرومدا است که بیش از دو میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. بدون تلسکوپ، حتی این کهکشان مارپیچی عظیم به صورت یک ابر سحابی کم رنگ و نامحسوس در صورت فلکی آندرومدا ظاهر می شود. اما یک هسته سفید روشن، خطوط گرد و غبار پیچ در پیچ تیره، بازوهای مارپیچی آبی درخشان و سحابی های قرمز روشن در این موزاییک دیجیتال تلسکوپی پانزده ساعته خیره کننده نزدیکترین همسایه کهکشانی ما ثبت شده است.

مطلب پیشنهادی:  عالی! بارش شهابی Draconids فرا می رسد. بدانید که چگونه آن را به صورت زنده آنلاین تماشا کنید

اما چگونه بفهمیم که این سحابی مارپیچی واقعاً اینقدر دور است؟ این سوال در بحث معروف شپلی- کورتیس در سال 1920 نقش اساسی داشت. فاصله زیاد M31 در دهه 1920 با مشاهداتی که ستارگان جداگانه را جدا می کرد و روشنایی آنها را به گونه ای تغییر می داد که فاصله واقعی آنها را تکذیب می کرد، تعیین شد. نتیجه ثابت کرد که آندرومدا درست مانند کهکشان راه شیری ماست، نتیجه ای که بقیه جهان را بسیار وسیع تر از آنچه تصور می کردیم می کند.