تصویر روز نجوم ناسا 7 ژوئن 2023: کهکشان دو حلقه ای نفس گیر

همین چند روز پیش عکسی نفس گیر از سحابی تریفید، بیستمین جرم کشف شده توسط ستاره شناس فرانسوی، شارل مسیه، دیدیم. اجرام سماوی مشابهی توسط مسیه در Catalog des Nébuleuses et des Amas d’Étoiles مورد مطالعه و فهرست نویسی قرار گرفتند و این فهرست امروزه با نام اجرام مسیه شناخته می شود که شامل 110 جرم است. طی چند ماه گذشته، تصاویری باورنکردنی از اجرام آسمانی را به عنوان بخشی از تصویر روز نجوم ناسا که روزانه با حضور عکاسان نجومی از سراسر جهان منتشر می شود، دیده ایم.

تصویر روز نجوم امروز ناسا یک عکس فوری از M94 است که با نام کهکشان حلقه دوگانه نیز شناخته می شود، که حاوی بیش از 40 میلیارد ستاره است. به گفته ناسا، کهکشان دوحلقه ای در فاصله 15 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی عصا Venatici، که به عنوان سگ شکار نیز شناخته می شود، قرار دارد. M94 توسط ستاره شناس فرانسوی دیگری به نام پیر مچن در سال 1781 کشف شد و دو روز بعد توسط چارلز مسیه فهرست بندی شد.

فناوری مورد استفاده برای ثبت عکس

این عکس فوری توسط عکاس نجومی برایان برنان با استفاده از دوربین ZWO ASI2600MM Pro، تلسکوپ انکساری 102 میلی متری Explore Scientific ED و دامنه UniGuide ویلیام اپتیک نصب شده بر روی کوه استوایی هارمونیک ZWO AM5 گرفته شده است.

اکثر کهکشان ها هیچ حلقه ای از ستاره و گاز ندارند – چرا M94 دو حلقه دارد؟ اول اینکه، کهکشان مارپیچی M94 دارای یک حلقه درونی از ستارگان تازه تشکیل شده در اطراف هسته خود است که نه تنها ظاهری غیرعادی به آن می بخشد، بلکه درخشش درونی قوی نیز به آن می بخشد. یک فرضیه اصلی مبدأ بیان می کند که یک گره کشیده از ستاره ها که به عنوان میله شناخته می شود در M94 می چرخد ​​و انفجاری از تشکیل ستاره در این حلقه داخلی ایجاد می کند. مشاهدات همچنین حلقه دیگری را نشان داد، یک حلقه بیرونی، که کم نورتر، رنگ متفاوت، محصور نشده و نسبتا پیچیده است. علت ایجاد این حلقه بیرونی در حال حاضر ناشناخته است. M94 که در این تصویر نشان داده شده است، در مجموع حدود 45000 سال نوری وسعت دارد، حدود 15 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و با یک تلسکوپ کوچک به سمت صورت فلکی Canes Venatici قابل مشاهده است.

مطلب پیشنهادی:  گریه کارمندان توییتر هند با شروع اخراج ایلان ماسک در سراسر شرکت