تصویر روز نجوم ناسا 8 مه 2023: کهکشان رقصنده اسپانیایی دلربا

ناسا با کمک تلسکوپ های پیشرفته مختلف خود مانند تلسکوپ فضایی اسپیتزر، تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی جیمز وب که به تازگی به فضا پرتاب شده است، تصاویری جذاب از کهکشان هایی در فاصله هزاران و حتی میلیون ها سال نوری منتشر می کند. برخی از آنها عبارتند از Centaurus A Galaxy، Hamburger Galaxy، Rubin Galaxy، Arp 78 و دیگران. این کهکشان‌ها طیفی از اندازه‌ها را نشان می‌دهند که از کهکشان‌های کوتوله کوچک با جمعیت کم چند میلیارد ستاره گرفته تا کهکشان‌های بیضوی عظیم با تریلیون‌ها ستاره. همچنین برخی از این کهکشان ها دارای اشکال غیرعادی مانند همبرگر، خلال دندان، حلقه و غیره هستند.

تصویر روز نجوم امروز ناسا یک عکس فوری از NGC 1566 است که با نام کهکشان مارپیچی رقصنده اسپانیایی نیز شناخته می شود که در فاصله حدود 40 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی دورادو قرار دارد. در داخل کهکشان خوشه های ستاره ای آبی و خطوط غبار کیهانی تاریک وجود دارد که دو بازوی مارپیچی برجسته را دنبال می کنند. به گفته ناسا، چندین عکس از این کهکشان برای مطالعه شکل گیری ستاره ها، ابرنواخترها و مرکز مارپیچی غیرمعمول فعال گرفته شده است.

فناوری مورد استفاده برای ثبت تصویر

این تصویر توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است که توسط ناسا و ESA با همکاری اداره می شود و توسط Detlev Odenthal پردازش شده است.

این کشف خیره کننده هابل توانایی های تلسکوپ فضایی هابل را بیشتر ثابت می کند. علیرغم قدمت نزدیک به 3 دهه، هنوز با تصاویر خیره کننده از اجرام آسمانی دور ما را شگفت زده می کند.

مطلب پیشنهادی:  برخورد CME به زمین، ایجاد طوفان ژئومغناطیسی وحشتناک G4! شفق قطبی را می توان در سراسر جهان دید

برای تصویربرداری از چنین اجسامی، هابل ابزارهای نوری پیشرفته ای مانند دوربین پیشرفته برای نقشه برداری و دوربین میدان وسیع 3 دارد. دوربین پیشرفته برای نقشه برداری (ACS) اساساً برای بررسی مناطق وسیعی از آسمان در طول موج های مرئی و قرمز با 10 برابر بیشتر طراحی شده است. بازدهی نسبت به دوربین های درجه یک قبلی هابل. این مطمئناً مثمر ثمر بود، زیرا بیشتر تصاویر هابل توسط ACS گرفته شده است.

اگر کامل نباشد، این کهکشان مارپیچی حداقل یکی از فتوژنیک ترین هاست. NGC 1566 یک جهان جزیره‌ای حاوی میلیاردها ستاره و در فاصله حدود 40 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی دلفین (دورادو)، منظره‌ای باشکوه رو در رو ارائه می‌دهد. NGC 1566 که به عنوان یک مارپیچ طراحی تماشایی طبقه بندی شده است، دو بازوی مارپیچی برجسته و نفیس را نشان می دهد که توسط خوشه های ستاره ای آبی روشن و نوارهای تیره غبار کیهانی مشخص شده اند.

تصاویر متعددی از تلسکوپ فضایی هابل از NGC 1566 برای مطالعه شکل‌گیری ستاره‌ها، ابرنواخترها و مرکز فعال غیرعادی مارپیچ گرفته شده است. برخی از این تصاویر، که به صورت آنلاین در آرشیو میراث هابل ذخیره شده‌اند، توسط یک آماتور سخت‌کوش به‌طور رایگان دانلود، ترکیب و پردازش دیجیتالی شدند تا تصویر برجسته را ایجاد کنند. مرکز شعله ور NGC 1566 این مارپیچ را به یکی از نزدیک ترین و درخشان ترین کهکشان های سیفرت تبدیل می کند که احتمالاً میزبان یک سیاهچاله مرکزی بزرگ است که ستاره ها و گازهای اطراف را ویران می کند.

مطلب پیشنهادی:  ترامپ می گوید تحریم TikTok متا را فعال می کند، فیس بوک را مورد انتقاد قرار داد