ناسا هشدار داد سیارک 200 فوتی 2023 JD2 فردا با سرعتی شگفت انگیز از کنار زمین عبور خواهد کرد.

با توجه به پتانسیل مخرب وحشتناک سیارک ها، ناسا و سایر آژانس های فضایی دائما در حال نظارت هستند. این سیارک ها بیشتر در کمربند سیارک ها می مانند، اما برخی از سیارک ها مدار خود را تغییر می دهند. چگونه به گفته ناسا، سیارک ها در حین چرخش به دور خورشید مسیرهای بیضی شکلی را دنبال می کنند، اما حرکت آنها قابل پیش بینی نیست. چرخش نامنظم و حرکت نامنظم را نشان می دهند. تأثیر گرانشی مشتری و برخوردهای تصادفی مشتری با دیگر اجرام آسمانی می تواند مسیر حرکت آنها را مختل کند و باعث شود آنها از کمربند اصلی سیارک ها پرتاب شوند و به مدارهای مختلف فرستاده شوند و به طور بالقوه از مسیر سیارات دیگر مانند زمین عبور کنند.

ناسا می گوید که سیارک های سرگردان و تکه های سیارک در گذشته به تمام سیارات برخورد کرده اند و نقش مهمی در تغییر تاریخ زمین شناسی آنها و حتی تکامل حیات روی زمین داشته اند. بنابراین، ناسا هرگز هیچ سیارکی نزدیک به زمین را نادیده نمی گیرد. اکنون، یک سیارک بزرگ فردا به زمین نزدیک می شود. آیا موضوع اضطراب است؟ ناسا توضیح می دهد.

جزئیات سیارک 2023 JD2

بر اساس داده های ردیابی سیارک ناسا، سیارک 2023 JD2 فردا، 16 می در فاصله نزدیک 3.5 میلیون مایلی از کنار زمین عبور خواهد کرد. داده‌های CNEOS ناسا نشان می‌دهد که این سیارک 200 فوتی با سرعت 46891 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است.

اخیراً در 13 می 2023، ستاره شناسان وجود سیارکی به نام 2023 JD2 را کشف کردند که به عنوان بخشی از گروه آپولو طبقه بندی شده است. این طبقه بندی پس از اولین سیارک کشف شده در این گروه به نام آپولو 1862 نامگذاری شده است.

مطلب پیشنهادی:  زنگ خطر. هشدار! تلسکوپ WISE ناسا نشان می دهد که یک سیارک قاتل به زمین نزدیک می شود

توجه به این نکته ضروری است که اگر یک سیارک در فاصله تقریباً 4.6 میلیون مایلی یا 7.5 میلیون کیلومتری زمین نزدیک شود و اندازه آن بیشتر از حدود 150 متر باشد، دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای ناسا آن را به عنوان یک جرم نزدیک به زمین (NEO) علامت گذاری می کند. و اخطار می دهد. خوشبختانه، اندازه سیارک 2023 JD2 به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک، تهدیدی فوری ایجاد نمی کند. اما حتی یک انحراف جزئی از مسیر آن می تواند منجر به تاثیر فاجعه بار بر روی زمین شود.

فناوری پشت هشدارهای سیارکی

مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین (CNEOS) ناسا مسئول نظارت بر تمام اجرام شناخته شده نزدیک به زمین برای ارزیابی خطر احتمالی برخورد آنها است. برای تشخیص خطر، ناسا برنامه رصد NEO را ایجاد کرد که وظیفه آن یافتن، ردیابی و شناسایی NEOها و همچنین شناسایی آنهایی است که ممکن است برای زمین تهدیدی باشند. در حال حاضر از تلسکوپ های زمینی و فضاپیمای NEOWISE ناسا برای مکان یابی NEO ها استفاده می شود.