تصویر روز نجوم ناسا 20 مه 2023: نمایی خیره کننده از قمر مشتری اروپا

مشتری دومین سیاره منظومه شمسی با بیشترین قمر – 95! در میان آنها، کوچکترین قمر از چهار قمر گالیله مشتری، قمر اروپا است که ششمین قمر نزدیک به سیاره است. گفته می شود که اروپا حدود 90 درصد اندازه ماه زمین است! ناسا توضیح می دهد که اگر بخواهیم قمر خود را با اروپا جایگزین کنیم، اندازه ظاهری مشابهی در آسمان خواهد داشت، اما به طور قابل توجهی روشن تر خواهد بود. این به این دلیل است که سطح اروپا از یخ آب تشکیل شده است که تقریباً 5.5 برابر بیشتر از ماه ما نور خورشید را منعکس می کند. جالب اینجاست که اروپا یک مقصد محبوب است زیرا چندین فضاپیما از آن بازدید کرده اند و ماموریت های بیشتری در آینده برنامه ریزی شده است.

تصویر روز نجوم ناسا حتی نمایی خیره کننده از اروپا را از فضاپیمای گالیله ارائه می دهد. با این حال، این تصویر به اواخر دهه 1990 برمی گردد، زمانی که فضاپیمای گالیله سیستم Jovian را کاوش کرد و تصاویر شگفت انگیزی از اروپا ثبت کرد. داده ها نشان داد که شواهدی از یک اقیانوس پنهان و جهانی در زیر سطح یخی اروپا وجود دارد. ناسا در ادامه این تصویر را توضیح می‌دهد که «داده‌های تصویر Galileo Europa در اینجا با کالیبراسیون‌های بهبودیافته برای تولید تصویری رنگی نزدیک به آنچه که چشم انسان می‌تواند ببیند، دوباره پردازش شده است».

اروپای مشتری: بهترین مکان برای کشف حیات فراتر از زمین

شکاف های منحنی بلند روی ماه حاکی از وجود آب مایع در زیر سطح است. مدار بیضی شکل اروپا به دور مشتری، آن را در معرض آب جزر و مدی قرار می دهد که انرژی مورد نیاز برای حمایت از یک اقیانوس مایع را فراهم می کند. با این حال، واقعیت جالب‌تر این است که این منبع انرژی می‌تواند حتی در غیاب نور خورشید از حیات نیز پشتیبانی کند و اروپا را به یک نامزد امیدوارکننده برای جستجوی حیات فراتر از زمین تبدیل کند. چه نوع موجوداتی می توانند در یک اقیانوس زیرزمینی عمیق و فاقد نور رشد کنند؟ ناسا پیشنهاد می کند که میگوهای افراطی زمین به عنوان نمونه ای جذاب هستند.

مطلب پیشنهادی:  OpenAI یک فروشگاه اپلیکیشن برای نرم افزار هوش مصنوعی برنامه ریزی می کند

با این حال، فضاپیمای گالیله در طول بررسی خود در دهه 1990 هیچ جت را مشاهده نکرد. یافته‌های اخیر تلسکوپ‌هایی مانند تلسکوپ فضایی هابل و تجزیه و تحلیل داده‌های فضاپیمای گالیله، احتمال فوران فوران‌های آب در حدود 100 مایلی سطح اروپا را نشان می‌دهد. در نوامبر 2019، یک تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری ناسا از کشف بخار آب در بالای سطح اروپا خبر داد.